Rustbeskyttelse med PAVA – Hvordan?
Denne side informerer dig om arbejdet med en PAVA undervognsbehandling. Når du lader din bil rustbeskytte ( af nogle kaldet en rustbehandling ) på dit lokale PAVA Center.
Beskrivelsen nedenfor er baseret på en Komplet behandling. Ønsker du i stedet at lade PAVA Centret rustbeskytte bilens hulrum alene, skal du naturligvis “se bort fra” arbejdet med undervognens “udvendige del”. Er der derimod tale om en Special behandling vil der være ekstra behandling af hulrum og undervogn ( se beskrivelsen af de enkelte behandlingstyper under menuen PAVA BEHANDLING.
Denne PAVA rustbeskyttelse kan udføres på en personbiler, varebiler eller for nogle centres vedkommende også på en lastbil ( til denne type køretøj kræves specielt løftegrej ).
1. Sikkerhedsseler trækkes ud
PAVA behandlingen begynder med at
trække alle selerne ud som en del af
det forberedende arbejde.
2. Beklædninger afmonteres
For at rustbeskyttelse bilens mange hulrum,
samlinger og kanter osv. skal diverse
beklædninger delvist eller helt afmonteres.
3. Hjulene afmonteres
Hjulene afmonteres for at kunne afmontere
inderskærme og afrense hjulkasser på en effektiv
måde og for at kunne behandle hjulophæng.
4. Inderskærme afmonteres
For at udføre en effektiv rustbeskyttelse,
er det nødvendigt at inderskærme
og øvrigt plast bliver afmonteret.
5. Bundplader afmonteres
Undervognen er oftest dækket med plast-
plader. Det er nødvendigt at disse
afmonteres, inden arbejdet med
rustbeskyttelsen kan begynde.
6. Motorrum afrenses
I motorrummet aflejres tid efter anden oftest
noget smuds. Under arbejdet med undervogns-
behandlingen fjernes dette – sædvanligvis med
trykluft.
7. Undervogn afrenses med vand
Nu kommer turen til “grovrengøringen” af
undervognen, som foretages med koldt vand
under tryk, for ikke at beskadige de mange
undervognskomponenter.
8. Undervogn trykluftrenses
Når der er rengjort med vand trykluft renses
undervognen, for at få de sidste løse urenheder
væk inden rustbeskyttelsen påbegyndes.
9. Undervogn kontrolleres for skader
Samtidig med klargøring og aftrensning af
undervogn, kontrolleres denne for skader i form
af overfladerust, gennemtæringer osv.
10. Undervogn lufttørres
Efter rengøring af undervognen med vand
bliver bilen stillet til tørre. her vist på et
gulvtørrings anlæg.
11. Data for vognen gennemgåes
Data for den enkelte bilmodel gennemgås i form
af et “sprøjteskema” – eller VSBI som de benævnes
hos PAVA – Vogn Specifik Behandlings Instruktion.
12. Beskyttelsesfilm påføres
Inden “sprøjtearbejdet” påbegyndes påføres en
beskyttelses film på bilens lak. Denne hindrer
direkte kontakt mellem PAVA produkter og lak,
samt gør afvaskningen lettere.
13. Propper osv. afmonteres
hvis det er praktisk muligt, anvendes eksisterende
huller i karosseriet samt undervognen. Disse er
oftest forsynet med propper, som i den viste
travers.
14. Undervognen behandles
Her behandles en undervognsvange gennem
et eksisterende hul. Produktet der anvendes er
vort tynde PAVA 213 – et produkt der trænger
ind alle steder.
15. Dørstolpe / dørpanel beskyttes
Nederste del af A-stolpen ( Forreste stolpe )
behandles. Også i dette tilfælde, anvendes den
tynde PAVA 213 Lys.
16. huller proppes
Når behandling af bilens hulrum er overstået,
forsynes huller med propper – i eksisterende
huller genplaceres de originale propper.
17. undervognen beskyttes
Samlinger og spalter i hjulkasser og i undervogn
behandles med den tynde PAVA 213 Lys, inden
områdes forsegles med det mørke undervogns-
produkt.
18. Bund / undervogn behandles
Hjulkasser og vognbund behandles med ét af
PAVA’s undervognsprodukter – i dette tilfælde
er valgt PAVA PV400, som er sort / antracit grå.
19. Bilens karosseri afvaskes
Når arbejdet med beskyttelse af bilens karosseri
og undervogn er overstået, kommer slut-
rengøringen med bl.a. afvaskning af bilens lak.
20. Dørfalse m.v. aftørres
Efter afvaskning af bilens karosseri, aftørres
dørfalse m.v. for vand og rester af
PAVA’s rustbeskyttelses produkter.
21. Rudemærkat monteres
Som et udefra synligt bevis på den udførte
PAVA behandling, placeres en rudemærkat i
PAVA’s farver i hjørnet af forruden.
22. PAVA information på forsæde
Rensesæt og kundeinformation er placeret
på højre forsæde, når du afhenter din
beskyttede bil på et PAVA Center.
23. PAVA egenkontrol udføres
På et PAVA Center holdes løbende kontrol med
kvaliteten af det udførte arbejde. Et stort antal
biler gennemgår vores egenkontrol og resultatet
indberettes.
24. Bilen er klar til afhentning
Bilen er nu, efter kontrol af slutrengøringen, klar
til afhentning af dig som bilejer. Bilen er nu sikret
mod det danske klima med høj fugtighed,
skiftende temperaturer.