Rustbeskyttelse med PAVA – Hvordan?


Denne side informerer dig om arbejdet med en PAVA undervognsbehandling. Når du lader din bil rustbeskytte ( af nogle kaldet en rustbehandling ) på dit lokale PAVA Center.

Beskrivelsen nedenfor er baseret på en Komplet behandling. Ønsker du i stedet at lade PAVA Centret rustbeskytte bilens hulrum alene, skal du naturligvis “se bort fra” arbejdet med undervognens “udvendige del”. Er der derimod tale om en Special behandling vil der være ekstra behandling af hulrum og undervogn ( se beskrivelsen af de enkelte behandlingstyper under menuen PAVA BEHANDLING.

Denne PAVA rustbeskyttelse kan udføres på en personbiler, varebiler eller for nogle centres vedkommende også på en lastbil ( til denne type køretøj kræves specielt løftegrej ).

Sikkerhedssele trækkes ud inden rustbeskyttelse

1. Sikkerhedsseler trækkes ud

PAVA behandlingen begynder med at
trække alle selerne ud som en del af
det forberedende arbejde.

Beklædning afmonteres før PAVA rustbehandling

2. Beklædninger afmonteres

For at  rustbeskyttelse bilens mange hulrum,
samlinger og kanter osv. skal diverse
beklædninger delvist eller helt afmonteres.

Hjul afmonteres før PAVA behandling

3. Hjulene afmonteres

Hjulene afmonteres for at kunne afmontere
inderskærme og afrense hjulkasser på en effektiv
måde og for at kunne behandle hjulophæng.

Inderskærme afmonteres før rustbeskyttelse

4. Inderskærme afmonteres

For at udføre en effektiv rustbeskyttelse,
er det nødvendigt at inderskærme
og øvrigt plast bliver afmonteret.
 

Bundplader afmonteres før undervognsbehandling

5. Bundplader afmonteres

Undervognen er oftest dækket med plast-
plader. Det er nødvendigt at disse
afmonteres, inden arbejdet med
rustbeskyttelsen kan begynde.

Motorrum afrenses til PAVA behandling

6. Motorrum afrenses

I motorrummet aflejres tid efter anden oftest
noget smuds. Under arbejdet med undervogns-
behandlingen fjernes dette – sædvanligvis med
trykluft.

Rustbeskyttelse og højtryksvask

7. Undervogn afrenses med vand

Nu kommer turen til “grovrengøringen” af
undervognen, som foretages med koldt vand
under tryk,  for ikke at beskadige de mange
undervognskomponenter.

Undervognsbehandling og trykluftrensning

8. Undervogn trykluftrenses

Når der er rengjort med vand trykluft renses
undervognen, for at få de sidste løse urenheder
væk inden rustbeskyttelsen påbegyndes.
 

Undervogn kontrolleres for skader

9. Undervogn kontrolleres for skader

Samtidig med klargøring og aftrensning af
undervogn, kontrolleres denne for skader i form
af overfladerust, gennemtæringer osv.
 

Undervognsbehandling med lufttørring

10. Undervogn lufttørres

Efter rengøring af undervognen med vand
bliver bilen stillet til tørre. her vist på et
gulvtørrings anlæg.
 

Sprøjteskema til undervognsbehandling

11. Data for vognen gennemgåes

Data for den enkelte bilmodel gennemgås i form
af et “sprøjteskema” – eller VSBI som de benævnes
hos PAVA – Vogn Specifik Behandlings Instruktion.
 

Beskyttelsesfilm påføres

12. Beskyttelsesfilm påføres

Inden “sprøjtearbejdet” påbegyndes påføres en
beskyttelses film på bilens lak. Denne hindrer
direkte kontakt mellem PAVA produkter og lak,
samt gør afvaskningen lettere.

Propper til rustbeskyttelse afmonteres

13. Propper osv. afmonteres

hvis det er praktisk muligt, anvendes eksisterende
huller i karosseriet samt undervognen. Disse er
oftest forsynet med propper, som i den viste
travers.

Undervognsvange PAVA behandles

14. Undervognen behandles

Her behandles en undervognsvange gennem
et eksisterende hul. Produktet der anvendes er
vort tynde PAVA 213 – et produkt der trænger
ind alle steder.

Dørstolpe hulrumsbeskyttes

15. Dørstolpe / dørpanel beskyttes

Nederste del af A-stolpen ( Forreste stolpe )
behandles. Også i dette tilfælde, anvendes den
tynde PAVA 213 Lys.
 

Borede huller proppes efter PAVA behandling

16. huller proppes

Når behandling af bilens hulrum er overstået,
forsynes huller med propper – i eksisterende
huller genplaceres de originale propper.
 

Samlinger rustbeskyttes med PAVA 213 Lys

17. undervognen beskyttes

Samlinger og spalter i hjulkasser og i undervogn
behandles med den tynde PAVA 213 Lys, inden
områdes forsegles med det mørke undervogns-
produkt.

Undervognsbehandling med PAVA PV 400

18. Bund / undervogn behandles

Hjulkasser og vognbund behandles med ét af
PAVA’s undervognsprodukter – i dette tilfælde
er valgt PAVA PV400, som er sort / antracit grå.
 

Bilens lak vaskes efter rustbeskyttelse

19. Bilens karosseri afvaskes

Når arbejdet med beskyttelse af bilens karosseri
og undervogn er overstået, kommer slut-
rengøringen med bl.a. afvaskning af bilens lak.

Dørfalse aftørres efter undervognsbehandling

20. Dørfalse m.v. aftørres

Efter afvaskning af bilens karosseri, aftørres
dørfalse m.v. for vand og rester af
PAVA’s rustbeskyttelses produkter.

PAVA rustbeskyttelse og rudemærkat

21. Rudemærkat monteres

Som et udefra synligt bevis på den udførte
PAVA behandling, placeres en rudemærkat i
PAVA’s farver i hjørnet af forruden.

PAVA information efter undervognsbehandling

22. PAVA information på forsæde

Rensesæt og kundeinformation er placeret
på højre forsæde, når du afhenter din
beskyttede bil på et PAVA Center.
 

PAVA egenkotrol efter rustbeskyttelse

23. PAVA egenkontrol udføres

På et PAVA Center holdes løbende kontrol med
kvaliteten af det udførte arbejde. Et stort antal
biler gennemgår vores egenkontrol og resultatet
indberettes.

Bil klar til afhentning efter PAVA undervognsbehandling

24. Bilen er klar til afhentning

Bilen er nu, efter kontrol af slutrengøringen, klar
til afhentning af dig som bilejer. Bilen er nu sikret
mod det  danske klima med høj fugtighed,
skiftende temperaturer.