PAVA Info – Eksempler på rust


Baghjulskasse med begyndende rust
i kanter og samlinger.

En PAVA undervognsbehandling i Maribo består foruden af det egentlige arbejde med rustbeskyttelse også af en faglig vurdering af din bils undervogn og karosseri.

Når din bil er indleveret til rustbeskyttelse ( undervognsbehandling ) hos Maribo PAVA Center, får du som noget helt naturligt også udført en vurdering af karosseriets og undervognens tilstand. Denne vurdering er nødvendig for at vi kan rådgive dig om tidspunktet for en eventuel opfølgende behandling.

På kundeinformationen, som du får udleveret ved afhentning af bilen, kan være nævnt forskellige skadestyper som vi under arbejdet med rustbeskyttelsen “er stødt på”. Disse skader er også vurderet efter grader – inddelt i 1 – 6, hvor 6 er det sværeste angreb.

Disse vigtige informationer om din bils tilstand bliver også lagret i vort kundesystem, så de altid er tilgængelige – også for dig ved evt. forespørgsel.

Når du efter den aftale tid modtager en indkaldelse til undervognskontrol, indgår tidligere observationer også i vor vurdering af tilbud om genbehandling – og omfanget heraf.


Lakskade

Denne type skade er f.eks. ridser i lakken fremkommet ved påkørsel, evt. i kombination af en større eller mindre bule. Opmærksomheden skal henledes på om metallet er blotlagt og derved kan udvikle sig til overfladerust.

“Lakspringer” – lakken har manglende vedhæftning.

Lakken har manglende vedhæftning ved samling.

Manglende vedhæftning af lakken ved rudekant.


Overfladerust på karosseri

Denne skadetype er startet med en ridse / bule i bilens lakerede dele. Da lakken er væk og metallet er blotlagt har denne mindre lakskade udviklet sig til overfladerust.

“Sealerskade” – der er rust under kanttætning.

Kraftig overfladerust ved skærmkant.

Stort område med overfladerust på dørpanel.


Overfladerust på undervogn

Overfladerust på undervognen bliver under afrensningsarbejdet “blotlagt” for senere at blive behandlet med såvel PAVA 213 Lys ( denne trænger ind i rusten ) som PAVA’s undervognsprodukt. På denne måde hæmmes udviklingen af skaden. Undervogne med meget ( og evt. kraftig ) overfladerust kræver genbehandling for at undgå
egentlig gennemtæring.

Kraftig overfladerust i baghjulskasse.

Overfladerust ved prop i bundplade.

Overfladerust på undervogn.


Overfladerust på hjulførende dele

Bilens hjulophæng bliver ikke beskyttet på samme niveau som karosseriet – disse dele er derfor ekstra udsat for rustdannelse. Denne mangel på beskyttelse i kombination af at “de altid bevæger sig” gør at de er vanskelige at holde rustfri. De hjulførende dele er altid fabrikeret i et tykt materiale og mangel på rustbeskyttelse på den udvendige overflade udgør ingen sikkerhedsrisiko. En PAVA rustbeskyttelse giver også behandling i den indvendige del af de hjulførende dele.

Overfladerust på bageste bærearm.

Overfladerust på forbro.

Overfladerust på forreste bærearm.


Kant- og falsrust i undervogn

Kanter og sammenføjninger i bilens undervogn er naturligt ekstra udsat for rustdannelser end en plan flade. Undervognen med megen kant- og falsrust kræver genbehandling.

Kant- og falsrust i undervogn.

Kantrust ved dørpanel.

Kantrust ved undervognsvange.


Gennemtæring af karosseri

Ved denne skadetype forstås gennemtæring af én eller flere af bilens lakerede dele. Denne skadetype kan være opstået såvel efter manglende udbedring af lakskade / overfladerust som indefra kommende rust. Skadetypen udgør sjældent en sikkerhedsrisiko – kun hvis der er opstået skarpe kanter.

Bagskærm gennemtæret.

Nederste “hjørne” af bagklap gennemtæret.

Skærmkant gennemtæret – bemærk lukkede bobler.


Gennemtæring i undervogn

Her forstås gennemtæring i bilens undervognsdele ( incl. dørpaneler på trods af de er lakerede ). Da der er tale om bærende dele, er der i de fleste tilfælde tale om en større eller mindre sikkerhedsrisiko. Skaden kræver udbedring snarest muligt.

Forhjulskasse gennemtæret.

Bageste del af dørpanel gennemtæret.

Baghjulskasse gennemtæret.