Alle biler ruster…

…tror du virkelig at din bil er en undtagelse.

Rustangreb der kræver rustbeskyttelse
Rustangreb i hjulkasse på varevogn. Angrebet er sket under den fabrikspåførrte PVC og kunne være undgået med en rustbeskyttelse da bilen var ( næsten ) ny.

Denne lidt provokerende overskrift kan man som bilejer naturligvis ryste på hovedet af og tænke : “Nej, min bil ruster ikke, fordi jeg overholder alle service og retningslinjer som bilfabrikanten har udstukket”.

Det er en naturlov at stål, som biler ( med enkelte undtagelser ) er fabrikeret af, ruster når det udsættes for fugt i én eller anden grad. Alle biler ruster er derfor ikke en overdrivelse – men en konstatering. Niveauet for rust i biler kan naturligvis være varierende, alt efter hvilke påvirkninger den udsættes for i det daglige brug.

Hvorfor ruster biler i Danmark ( og kræver rustbeskyttelse / undervognsbehandling ) ?

Den første “der rækker fingeren op” siger “saltet” – altså underforstået den vinterbekæmpelse på vore veje der for det meste består af spredning af salt. Nej, hovedårsagen er den høje luftfugtighed året rundt i kombination med de skiftende temperaturer.
Spredning af salt på vore veje har en betydning for rust i vore biler – men den er minimal på grund af opbygningen af “dagens biler”. Da saltet havde sit indtog til brug ved glatførebekæmpelse i 60’erne, faldt det sammen med udbredelsen af det selvbærende karosseri – en opbygning der anvendte stadig tyndere plader. Dette forhold i kombination med de mange spalter og “hylder” i datidens karosserier og undervogne gjorde at mange biler bogstavelig talt “faldt fra hinanden” efter nogle års brug på vore veje.
Op gennem 80’erne blev fabrikationen af biler gjort stadig mere simpel, og med stadig færre dele hvilket også højnede modstandskraften mod korrosion på grund af færre steder hvor blandingen af snavs og salt “kunne lægge sig” ( f.eks. brug af plastinderskærme ).

Hvilke dele på bilen ruster ( og kan dermed beskyttes med et rustbeskyttelsesprodukt ) ?

  • Karosseri ( skærme, døre og klapper )
  • Undervogn ( dørpaneler, vanger og traverser )
  • Hjulførende dele ( bærearme, for- og bagbro, støddæmpere, fjedre m.v. )
  • Mekaniske dele i undervogn ( bremserør og bremseslangernes stådele, samlinger af enhver art i mekaniske komponenter )
  • Elektriske dele og elektriske samlinger.
Min bil har 12 års “rustgaranti” så der er ingen god begrundelse for at rustbeskytte min bil.

Selv om din bil har en længere “rustgaranti”, er der alligevel en rigtig god grund til at købe en supplerende rustbeskyttelse til din bil. Det skyldes dækningen af din bils “rustgaranti”, der jo i virkeligheden er en “garanti mod indefra kommende rust i bilens karosseri og undervogn”. Hos nogle bilmærker er denne garanti indskrænket til dækning af gennemtæring af lakerede flader. Ordet “rustgaranti” er noget bilejere og autobranchen i fællesskab har “opfundet” og som foranlediger en tro på at denne garanti dækker al rust på bilen – også overfladerust der skyldes en ridse i lak m.v..

Læs også om   rusteksempler ved at klikke på denne tekst.

Jeg beholder kun min bil i 3 år så der er ingen grund til at købe en supplerende undervognsbehandling ( rustbeskyttelse ) ?

Hvis du er helt sikker på at udskifte bilen efter 3 år ( eller måske 4  ) vil jeg give dig ret, idet køb af en supplerende rustbeskyttelse ( også kaldet undervognsbehandling eller textylbehandling ) kun vil gavne bilens næste ejer.
Er du derimod blot det mindste i tvivl om tidspunktet for næste bilskift, eller du vil sikre dig mod ændringer i forudsætningen for samme, vil en rustbeskyttelse i vognens første leveår være en god investering. En godt beskyttet bil er også en bedre handelsvare til et familiemedlem eller evt. til senere brug som “nummer 2 bil”.

Velkommen hos Maribo PAVA Center med din bil – uanset alder.

Læs   om hele processen med rustbeskyttelse ved at klikke på denne tekst   og   du får lidt mere undervognsbehandling hos Maribo PAVA Center ved at klikke her.